Dienstag, 15. Februar 2011

A good excuse

Idag gjorde jag min ansökan om körkortstillstånd. I det här landet kan man inte göra detta via internet eller med post, utan måste traditionellt boka en tid hos en myndighet. Stämningen där var fruktansvärd. Jag vet inte vad som var värst: mitt vänterum bestående av kala väggar och uppradade stolar, eller den långa grå korridoren utanför. I sådana situationer känner jag mig som en invandrare som väntar på sitt uppehållstillstånd. På skärmen stod det att vi var 109 personer som väntar, som tur var (!!) hade jag bokat en tid för en vecka sedan. Jag är nu äntligen hemma och är lättad över att jag snart har allting överstökat.

Obligatoriskt för körkort i Tyskland:
12 teorilektioner (= 18 timmar)
Första hjälpen kurs (6 timmar)
Syntest
3 timmar Autobahn
2 timmar nattkörning
4 timmar landsväg

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen